Optiker C&A Jacobsson

Kommunikations- och kampanjkoncept för sociala medier

Det har varit en framgångssaga sedan starten för lite över 10 år sedan. Men nu är det dags att tänka på återväxten.

Jag fick uppdraget att lägga upp strategin och ta fram kommunikationskonceptet för Optiker C&A Jacobsson resa att långsiktigt stärka sitt varumärke.

 

Från personlig till lite personligare

Deras styrka är och har varit, förutom den självklara kompetensen och expertisen, ett anmärkningsvärt stort personligt engagemang i sina kunder. Och det har fortsatt med nytillskottet Wilma. Den yngre generationen Jacobsson.

Efter löklagerskalande så landade vi i att deras gamla tag-line ”Din personliga optiker” skulle uppdateras. Och då inte för att den var fel. Utan för att göra den än tydligare och spetsigare.

”Din lite personligare optiker” föddes.

Det är precis vad de är. Och det är utgångspunkten i all kommunikation vi kommer att göra framåt.

 

Sociala medier. Både sponsrat och organiskt.

Vi lever en stor del av vårt sociala liv i en digital värld idag. Så självklart är det där Optiker C&A Jacobsson ska verka med.

Strategin bygger på att arbeta både sponsrat och organiskt. Sponsrat, så att de når nya, presumtiva kundgrupper som kan upptäcka varumärket. Och organiskt för att underhålla och stärka fästet i deras befintliga målgrupp.

Kampanjidén för den sponsrade delen bygger på ett tydligt grundkoncept som fungerar som ett bärande ”ramverk”. Wilma, Carro och Adam fyller det med innehåll.

Klicka på telefonerna
för ljud!

(Klicka på telefonerna för ljud!)

För en framgångsrik hantering av sociala medier handlar det om att det ska integreras i det dagliga arbetet. För att underlätta detta för C&A Jacobsson har jag tagit fram en Playbook, som de har som stöd i det kontinuerliga arbetet när de skapar content.